Expertise

van Say legal studio

Expertise

Say legal studio onderscheidt zich door haar focus op drie specialismen: het levensmiddelenrecht, regelgeving voor consumentengoederen en het reclamerecht. Bij al deze gebieden staat een product of dienst centraal.

Onderstaand 7-stappenschema laat zien in welke fasen van de ‘life cycle’ van het product Say legal studio advies kan geven of jouw onderneming kan bijstaan.

Expertise

1. Product design

'Welke ingrediënten mag ik voor mijn product gebruiken?'

In de eerste fase van productontwikkeling komt veel op je af: want hoe kom je van een heel goed idee naar een product dat aan de regels voldoet? En wat zijn die regels eigenlijk? Met name bij levensmiddelen is deze stap bijzonder belangrijk.

Say legal studio adviseert ondernemingen over voedselveiligheid, de samenstelling van het product en de keuze voor de juiste productcategorie. Is het product een voedingssupplement of een gewoon levensmiddel? En welke ingrediënten mogen aan dit product worden toegevoegd? Sommige productcategorieën, zoals bijzondere voeding, of specifieke producten zoals bier of chocolade hebben een verplichte samenstelling. Deze regels staan bijvoorbeeld in de Warenwet of volgen uit EU-verordeningen.

Samen met Say legal studio breng je de wirwar aan regels terug tot een overzichtelijke checklist.

2. Etikettering

'Mag ik mijn product 'gezond' noemen?'

Bij de volgende stap in het proces begint het product echt te leven. De marketingafdeling of een reclamebureau is (of bij een start-up: jijzelf bent) al druk in de weer geweest met een aansprekende verpakking en een pakkende naam.

Bij het ontwerpen van de etikettering moet je ook een verplicht aantal vinkjes zetten.  Want kun je wel elke merknaam kiezen? En wanneer mag je een product ‘natuurlijk’ of ‘biologisch’ noemen? Vergeet ook niet de verplichte disclaimers bij voedingssupplementen, waarschuwingen en de controle of je voedings- of gezondheidsclaims kunt maken. Maar bovenal: de check of de verpakking voldoet aan de etiketteringseisen uit de VIC-Verordening (1169/2011/EC), zoals de verplichte vermelding van allergenen en voedingswaarden, en de bijzondere regels zoals de Warenwet of bijzondere Verordeningen.

Niet het leukste werk om mee bezig te zijn, vind je misschien. Voor Say legal studio wel. Say legal studio helpt (internationale) ondernemingen bij het compliant maken van de verpakking en het aanwijzen van eventuele grijze gebieden. Zo stuur je het etiket met een gerust gevoel naar de drukker.

2. Etikettering

'Mag ik mijn product 'gezond' noemen?'

3. Marketing

'Leuk, die top-influencer wil mijn product promoten. Waar moet ik rekening mee houden?'

De eerste producten rollen van de band en het is tijd om te gaan verkopen.

Ongetwijfeld heb je over de reclame en marketing nagedacht. Waarschijnlijk ga je het product via social media promoten, en wie weet wil je ook gebruik maken van influencer marketing. Vergeet daarbij niet dat óók de reclame voor food en non-food producten (zoals cosmetica) aan regels is gebonden. Denk bijvoorbeeld aan de regels voor claims in cosmeticareclame en gezondheids- en voedingsclaims voor levensmiddelen.

Say legal studio adviseert o.a. over reclameregels, marketing(strategieën), huisstijlen, vergelijkende reclame en e-commerce regels.

4. Samenwerken en de grens over

'Kan ik meerdere talen op een etiket zetten?'

Bij groei hoort samenwerking, bijvoorbeeld met afnemers of distributeurs. Say legal adviseert over (distributie)contracten en samenwerkingsovereenkomsten. Een stapje over de grens is, zeker binnen de EU, dan snel gemaakt. Ondanks dat veel (food) regels geharmoniseerd zijn en dus hetzelfde zijn in alle EU-landen, bestaan toch vaak verschillen in interpretatie tussen lidstaten.

Met alleen het etiket in een andere taal vertalen ben je daarom vaak helaas nog niet klaar voor grensoverschrijdende handel, ondanks het principe van het vrij verkeer van goederen. Say legal is gespecialiseerd in Nederlands recht en de Nederlandse interpretatie van EU-regels. Waar wenselijk maakt zij gebruik van de diensten van advocaten in andere landen met dezelfde expertise.

Ook wanneer een product in een andere lidstaat rechtmatig op de markt is, maar nog niet in Nederland, denkt Say legal mee. Say legal is gespecialiseerd in (procedures over) het beginsel van wederzijdse erkenning, met als doel het product toch op de Nederlandse markt te krijgen.

4. Samenwerken en de grens over

'Moet ik meerdere talen op een etiket zetten?'

5. Toezicht

'De NVWA staat plotseling op de stoep. Moet ik ze binnen laten?'

Ondanks alle goede voorbereiding kun je toch met een incident te maken krijgen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (‘NVWA’) staat op de stoep voor een inspectie. De inspecteur vindt vervolgens een afwijking, bijvoorbeeld in de samenstelling van het product, op het gebied van (voedsel)veiligheid of in de reclame of etikettering. Een waarschuwing, boete of zelfs een inbewaringneming is het gevolg. Mogelijk heeft de NVWA een andere interpretatie dan jouw onderneming.

Say legal studio geeft advies: is het verstandig de boete aan te vechten of is het beter de werkwijze of etikettering aan te passen? Say legal studio helpt in dit proces, van de reactie op de eerste waarschuwing tot aan bezwaar en beroep bij de (hogere) bestuursrechter.

Say legal studio is er ook voor jouw onderneming als het écht tegen zit: bijvoorbeeld wanneer je mogelijk een recall moet opstarten. Snel handelen zonder aarzeling is soms letterlijk van levensbelang bij een terughaalactie. Say legal studio heeft uitgebreide ervaring en is de spin in het web bij recallprocedures, van contact met de NVWA tot communicatie met interne afdelingen en het PR-bureau. Neem direct contact op bij een mogelijke recall.

6. Procedures

'Help, iemand heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over mijn reclame. Wat nu?'

Niet alleen de NVWA, maar ook concurrenten houden elkaar goed in de gaten. Say legal studio denkt mee en adviseert na het ontvangen van een sommatiebrief, bijvoorbeeld bij vermeende misleidende (vergelijkende) reclame. Ook staat Say legal studio bedrijven bij in procedures bij rechtbanken of gerechtshoven.

Daarnaast worden consumenten(organisaties) steeds actiever en het is relatief eenvoudig om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. Say legal studio schrijft het verweer, geeft namens bedrijven toelichting ter zitting en gaat zo nodig in hoger beroep. Altijd in nauw overleg met jou, met een duidelijke inschatting van kansen en risico’s.

6. Procedures

'Iemand heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over mijn reclame. Wat nu?'

7. ...and repeat

'Wat doe ik wanneer de regels wijzigen?'

Vooral in de levensmiddelenindustrie is het werk nooit “af”. Regels en interpretaties van de regels veranderen voortdurend en het is de verantwoordelijkheid van de onderneming deze ontwikkelingen bij te houden en waar nodig de samenstelling, verpakking of reclame aan te passen. Say legal studio helpt graag.

Naar wens houdt Say legal studio de veranderingen in wetgeving voor jouw product bij en zij houdt je op de hoogte van relevante wijzigingen.

Say legal gebruikt cookies voor deze website om u de beste ervaring te bieden. Voor meer informatie of om dit uit te schakelen, klik op de link hierna. Say legal uses cookies for its website to offer you the best experience. For more information or to switch this off, see privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR

  • Cookies

Cookies

Say Legal gebruikt Google Analytics voor haar website. Er kan daarom een tracking cookie geplaatst worden voor deze website.
Say Legal uses Google Analytics for its website. As a result, a tracking cookie may be placed on your device for this website.